WinRex
Skatter/Deklarationer
Momsdeklaration
Vad är moms?
Moms (mervärdeskatt) är en konsumtionsskatt på din försäljning och dina inköp som du som har ett momspliktigt företag måste redovisa till Skatteverket. I de flesta fall är momsen 25 procent, men det finns också momssatser på 12 respektive 6 procent, samt varor och tjänster som är momsfria. Momssatsen styrs alltså av vilken typ av vara eller tjänst du säljer eller köper. Momsen ska alltid finnas angiven på kvittot eller fakturan, i både kronor och procent.
Vad är momsdeklaration?
Momsdeklaration är den rapportering av din utgående och ingående moms som du med jämna mellanrum lämnar in till Skatteverket. För att veta vilka uppgifter du ska redovisa ska du i din bokföring hålla koll på:
Din försäljning
- Momsen på din försäljning (utgående moms)
- Momsen på dina inköp (ingående moms)
- Winrex Konsult AB hjälper dig att redovisa rätt moms i rätt tid.
Arbetsgivardeklaration
Arbetsgivardeklarationen innebär att du en gång i månaden berättar för Skatteverket hur stora skattepliktiga utgifter du har haft för din anställde. Uppgifterna är bruttolöner, olika förmåner, kostnadsavdrag, arbetsgivaravgifter och avdragen preliminärskatt. Redovisningen ska ske för samtliga anställda på individ nivå.